Een noodoproepsysteem voor mijn site kiezen? Hoe begin ik daaraan…

Erkende of aangemelde assistentiewoningen, comfortappartementen, 2nd homes of een complex met een mix aan woonvormen? Heel wat sites worden vandaag uitgerust met een noodoproepsysteem of geven aan kopers de keuze om het appartement in de toekomst uit te rusten met een dergelijk systeem.

Het grotere aanbod aan levensloopbestendige woonvormen, heeft deze vraag alleen nog maar versterkt. Als projectontwikkelaar of beheersinstantie kom je er al snel achter dat er tientallen systemen bestaan en correct vergelijken aartsmoeilijk of zelfs onmogelijk is. Zo zijn er een heel aantal verpleegoproepsystemen op de markt, dewelke ontwikkeld zijn voor een woonzorgcentrum of ziekenhuis en in de residentiële markt geen toegevoegde waarde hebben. Het appartement dat een warm thuisgevoel moet creëren, wordt dan plots ontsierd door een opvallend wit of grijs toestel met rode/groene knop en een luidspreker.

Daarom is het belangrijk om op tijd (conceptfase / planfase) een antwoord te creëren op een heel aantal vragen:

  1. Wil ik een systeem implementeren met dekking in het volledige gebouw (evt. tot de parking en tot zelfs in de tuin toe) of enkel in het appartement?
  2. Moet het systeem vanaf dag één bij oplevering in alle appartementen aanwezig zijn, of is het voldoende dat kopers (bv. bij comfortappartementen) het noodoproepsysteem pas in gebruik kunnen nemen op het moment dat ze dit echt nodig hebben?
  3. Wat als de stroom uitvalt op mijn site. Moeten oproepen dan gedurende een bepaalde tijd nog verstuurd kunnen worden of niet?
  4. Welke koppeling (zorgcentrale, thuisverpleging, woonassistent, digitale conciërge,…) wil ik realiseren bij ingebruikname en is deze koppeling inbegrepen in de offerte van mijn leverancier of moet ik hier als beheerder van het gebouw zelf voor zorgen?
  5. Is een oproep met spreek-luisterverbinding voldoende of wens ik ook een berichtenservice (push-notifications) op de smartphone van bijvoorbeeld een woonassistent, familielid,…
  6. Wil ik zoals eerder aangegeven de leefruimte in het appartement ontsieren door een stigmatiserend verpleegoproepsysteem of kies ik bewust voor een geïntegreerde oplossing?
  7. Moet mijn noodoproepsysteem ook communiceren met de leefomgeving van de senior? Kortom: is het voor mij belangrijk dat bij een oproep ook de kookplaat wordt uitgeschakeld, alle verlichting aangaat, de televisie uitgeschakeld wordt voor een optimale spreek-luisterverbinding,…
  8. Kies ik voor een bekabelde vaste oproepknop in de badkamer of wens ik flexibiliteit zodat ik een draadloze knop kan hangen op de plaats die makkelijk bereikbaar is voor de senior, welke beperking hij of zij ook heeft?
  9. Tot slot… wil ik dat mijn systeem vanop afstand gemonitord wordt zodat ik steeds op beide oren kan slapen als ontwikkelaar, beheersinstantie, familielid of senior…, of niet?

Zoals u merkt, is kiezen een moeilijke oefening. Met IPBuilding leverden we reeds tientallen sites op met een geïntegreerd niet-stigmatiserend noodoproepsysteem evenals sites waar kopers van appartementen pas in een latere fase een noodoproepsysteem wensen. We komen graag vrijblijvend mee nadenken over de best passende oplossing voor uw site.

Contacteer ons via sales@ipbuilding.com of rechtstreeks op het nummer: +32 (0)493 47 20 32.

Deel via:

Registreer voor onze nieuwsbrief

Hebt u interesse in Smart Living, lees dan onze nieuwsbrief en blijf bij ivm trends, projecten, enz